lørdag 24. mars 2012

Playa del Carmen, Isla Mujeres og Cancun

De siste dagene i Playa del Carmen ble brukt til solslikking på stranda, lesing, spising, henging med gutta på hostellet og kino. Kinoen var, som i Guanajuato, del av et kjøpesenter. Vi måtte ta taxi ut dit, og foran oss praget et stort kjøpesenter og bokstavene til Sears dukket opp. Inni så senteret ut eksakt som et man finner i USA eller Canada med samme type oppbygning, butikker av forskjellige prisklasser og food court. Det luktet til og med som sentrene i USA og Canada. Med McFlurry, popcorn og godteri var vi klar for Barnepiken, en fantastisk film. Både boka skal leses og filmen skal kjøpes når jeg kommer hjem. Mens vi andre fulgte oppslukt med i filmen, sov Hege seg gjennom den.

Tirsdag sa vi takk og farvel til Playa del Carmen og tok bussen en drøy time videre til Cancun, en busstur som kostet mindre enn bussen inn til byen hjemme. En taxitur senere, og vi befant oss på kaien, klar for en 20 minutters båttur til Isla Mujeres – kvinnenes øy. Vi ankom nordsida av øya hvor hovedaktiviteten er sentrert rundt, hvor vi forøvrig også har holdt oss til i de fire dagene vi har vært her. Noe av det første vi oppdaget da vi gikk ut av båten, var at folk ferdes rundt i trafikken i golfbiler - blant annet. Øya er bare 8 km lang, og ettersom det er en strekning på nesten lik lengde som Stokkavannet, lekte vi, det vil si jeg, med tanken på å jogge til andre enden og ta en taxi tilbake, eventuelt helst omvendt.

Byen er lett å orientere seg i. Gatene er trange og husene små og koselige, noen vekker til og med assosiasjoner til Pippi Langstrømpe sitt hus. Man kan fint vandre midt i veien, og flytte seg når det kommer et kjøretøy forbi. Prisene er noe lavere enn turiststedene ellers på Yucatan. Hovedgata går tvers gjennom byen. Her finner man små, koselige butikker med folk utenfor som prøver å få folk inn for å ta en kikk, samt flere restauranter tett i tett som hver prøver å få folk til å spise på sin respektive restaurant. Litt slitsomt til tider, men et smil og No gracias fungerer fint.

Mens vi har vært på Isla Mujeres har vi opplevd turens første regnskur. Den første kom mens vi var i vannet å bada. Deilig å bade mens det regnet, men da det begynte å ta seg opp, fikk vi grepet fatt i håndkle og strandveske og kom oss under tak. Dagen etter startet dagen med nok en regnskur. Det klarnet opp igjen kort tid etter og siden har det vært sol og klar himmel.

Stine er ikke glad i strand, så hun har bedrevet dagene på kafé med bok, data og skype. Vi andre derimot, har befunnet oss på Playa Norte. Den skal visstnok være øyas fineste strand og uten å ha sett de andre, tror jeg så inderlig på det. Havet rundt er turkist, sanden hvit, en passe mengde med folk, rolig, og full mulighet for å slappe av uten lyden av høy musikk rundt. Vannet har en herlig temperatur. Min favorittstrand så langt.

Vi har blitt advart av hotelleieren på det første hotellet vi sov i en natt hos, at det på stranden er et velkjent problem at mexicanske menn, hovedsakelig fra Cancun, starter en samtale med folk som soler seg for å distrahere, mens en andremann napper med seg eiendelene som måtte ligge ved siden av. Vi har derfor holdt godt øye på tingene våre, men har sluppet å oppleve slike hendelser.

Vi vurderte å leie oss en golfbil for å utforske øya, noe som kan leies for 500 pesos dagen. Selv om det hadde vært veldig morsomt – og jeg hadde forøvrig ingen redsler for at jeg skulle krasje en golfbil slik jeg gjorde med en scooter ettersom det ligner mer på bilkjøring – var vi ikke gira nok, så vi la det fra oss.

Under turen har piña colada blitt min favorittdrink, noe jeg tidligere ikke har hatt sansen for ettersom kokos og alkohol i mitt hode, ikke passet sammen. Nå smaker det nydelig. Angående nye ting å like; vi er en gruppe på fire, og ingen av oss liker tomat. Litt herlig at både jeg og Rakel har begynt å like dette. Til tider er kanskje dette den eneste «salaten» vi får servert til retten vi får, kanskje også et lite salatblad om vi er heldig og litt løk. Nå er Mexico kjent for gode tomater, så jeg lurer litt på hvordan norske tomater kommer til å smake i forhold.

Siste natten i Mexico tilbringes i Cancun. Vi fikk innlosjert oss på et hotell like i nærheten av bussterminalen slik at vi i morgen har kort vei når vi skal dra mot flyplassen. Vi oppdaget i går at Rakel hadde glemt å skrive mellomnavnet sitt da hun bestilte flybillettene til Cuba. Stressa for muligheten for at hun ikke fikk adgang til flyet fordi navnet på billetten ikke stemte overens med navnet i passet, dro vi to avgårde til flyplassen i dag. Der fikk vi beskjed at i Mexico og Cuba er ikke slike småfeil så farlig, så det skulle ikke bli noe problem, mente representanten fra flyselskapet. Lettet tok vi bussen tilbake.

Gledelig nytt er at Hege har forlenget turen sin og blir nå med oss hele turen, og ikke bare seks uker slik utgangspunktet var.

Våre fem uker i Mexico er nå over. Min mor var veldig skeptisk da jeg lanserte planen om å reise hit ettersom det meste man hører i nyhetene omhandler kriminalitet, narkotika og drap. Disse fem ukene har vist oss noe helt annet. Vi har følt oss trygge stort sett gjennom hele turen. Mexicanerne er generelt sett hyggelige mennesker, og de er veldig stolte av landet sitt. Men det er klart man må ta noen forhåndsregler som ellers i verden.

Nå venter nye eventyr når vi på søndag entrer Cuba for tre uker. Det vil si Hege kommer ikke før til onsdag ettersom hun bestilte litt seinere enn oss, og det ikke fantes flere ledige (og billige) billetter igjen. Første natt bor vi i Havana, deretter tar vi bussen til Cienfuegos som ligger ca fire timer unna hovedstaden. Her kommer vi til å møte ei venninne av Rakel. Vi kommer til å bo hovedsakelig i Casa Particulares, noe som vil si å bo hjemme hos familier som leier ut rom til reisende. Dette er den billigste måten å bo på, og det sies å være den beste måten å bli kjent med Cuba og dets kultur på. Kultursjokk kommer det garantert til å bli. Med et land som har matrasjonering, blir det mindre mat og lite å velge mellom. Toalettartikler er vanskelig å få fatt på, så shampoo, solkrem og fuktighetskrem er hamstret inn.

På Cuba er internettilgang ikke like lett å få tak i, og kan hende jeg ikke får oppdatert bloggen like ofte, eventuelt i det hele tatt mens vi er der.